|Uvodní stránka|Weblinks|Nejčtenější 15|Registrace|
Hlavní menu
Bazar strojů
Informace
IP adresa:54.80.227.237
Datum:29. 08. 2016
Čas:03:44
Svátek má:Evelína
Strojírenská teorie II.díl - SPOJKY
Vydáno dne 14. 03. 2005 (25863 přečtení)

Spojkami se spojuje hřídel hnacího ústrojí s hřídelem ústrojí hnaného (např. hřídel elektromotoru s hřídelem převodovky). Podle konstrukce jsou spojky.
- tuhé (pevné)
- poddajné
- pružné
- výsuvné
- zvláštní

Tuhé spojky
Spojují pevně dva souosé hřídele
Trubková spojka je vlastně jednodílná tlustostěnná trubka s drážkou pro dva klíny.

Kotoučová spojka se skládá ze dvou kotoučů do sebe zapuštěných a spojených šrouby.

Poddajné spojky
Dovolují spojeným hřídelům určitý osový (axiální) posuv, mají měkký záběr a umožňují přenos točivého momentu s potřebnou vůlí pro spojení různoběžných (nesouosých) hřídelů.
Nejjednodušší poddajnou spojkou je dilatační zubová spojka. Skládá se ze dvou částí, které do sebe svými zuby zapadají. Zub jedné poloviny zapadá do drážky druhé poloviny. Mezi nimi však musí být osová vůle s. Souosost spojky je zajištěna buď vloženým kroužkem (zasahuje do obou polovin vnitřní části spojky), nebo tím, že konec jednoho hřídele zasahuje do druhé poloviny spojky.

Křížová spojka umožňuje kromě axiálního posuvu i menší nesouosost hřídelů. Skládá se z hnací a hnané části, které bývají z oceli a středního křížového kusu z oceli nebo plastu.

Zubová naklápěcí spojka umožňuje vychýlení hřídele v nábojích. Výhodou této spojky je malá hmotnost, malý moment setrvačnosti a snadná údržba.

Kloubové spojky se používají k spojení různoběžných nebo i rovnoběžných nesouosých hřídelů. Přenášejí malé a střední točivé momenty. Nevýhodou je jistá nerovnoměrnost otáčení hnaného hřídele, která je úměrná výchylce hřídelů a.

Pružné spojky
Spojují hřídele prostřednictvím pružné vložky (nekovové nebo kovové).
Čepová spojka má v jedné polovině ocelové čepy, které se o druhou polovinu opírají pryžovými pouzdry, jež nejen pruží, ale i elektricky izolují.

Pružná spojka s pryžovým věncem je velmi jednoduchá, odolná proti prachu a vlhku, dovoluje odchylku os hřídelů o 2° až 6°, výška přesazení až 3 mm a axiální posun hřídelů až 8 mm.

Spojka s vinutou plochou pružinou je vhodná pro spojování hřídelů přenášejících malé i velké točivé momenty za nejnepříznivějších provozních podmínek. Spojka dovoluje menší nesouosost hřídelů, malou dilataci v axiálním směru, tlumí rázy a kmity, má velkou životnost. Pružina je mazána mazacím tukem, aby se zmenšilo její opotřebení.

Výsuvné spojky
Slouží k rychlému odpojení hnacího hřídele od hřídele hnaného a naopak. Některé typy těchto spojek lze zapínat jen za klidu obou hřídelů, popř. při jejich odlehčení (zubové), jiné lze zapínat za provozu (třecí nebo indukční).
Zubová výsuvná spojka slouží ke spojování nebo odpojování dvou hřídelů, které jsou v klidu nebo mají malé otáčky. Otáčí-li se spojka pouze v jednom smyslu, mohou být boky jejich zubů upraveny podle obr. 1, což usnadňuje vysouvání spojky. Spojka podle obr. 2 se používá pro oba smysly otáčení.

OBR 1.
OBR 2.

Třecí spojky přenášejí točivý moment pouze třením způsobeným přitlačením hnaného kotouče na hnací. Při přetížení spojka prokluzuje a zabraňuje tak poškození hnacího, popř. hnaného soustrojí. Při rozběhu umožňuje plynulý záběr.
Podle polohy a směru přítlačné síly vzhledem k třecí ploše a tvaru třecích ploch jsou třecí spojky čelní, válcové a kuželové.

Lamelové spojky jsou čelní třecí spojky, jejichž třecí plocha je dána plochou třecích kotoučů, tzv. lamel. Lamely mají tvar mezikruží. Vnější lamely 5 mají na vnějším obvodu unášecí zářezy, které zasahují do hnacího bubnu 7. Vnitřní lamely 6 mají unášecí zářezy na vnitřním obvodu a jsou unášeny hnaným kotoučem 2. Vnější a vnitřní lamely se v podélném směru střídají. Lamely jsou (při mechanickém ovládání) na sebe v axiálním směru přitlačovány dvouramennou pákou 3, stlačovanou v radiálním směru posuvnou objímkou 4.
Počet lamel bývá 2 až 20 i více; jsou z ocelového plechu. Otvory v lamelách se plní grafitem, který zabraňuje zadření lamel. Lamelové spojky jsou jednoduché a mají i pro velké výkony poměrně malé rozměry. Používá se jich často např. u obráběcích strojů, kompresorů, dopravníků apod.

Lamelová elektromagnetická hnanou část spojky tvoří plášť 7 se sadou vnějších (hnaných) lamel 7, zapadajících svými výřezy do axiálních drážek v plášti spojky. Hnaná část stroje je pevně spojena šrouby s přírubou pláště spojky. Točivý moment se přenáší lamelami z hnací části 3 na hnanou část l tehdy, prochází-li vinutím cívky 2 proud. Proud se přivádí sběracím kroužkem 5. Ve vinutí se indikuje elektromagnetická síla, která se přenáší na kotvovou desku 4. Ta tlačí hnací lamely 6 na hnané lamely 7, uložené v drážkách hnané části.

Indukční spojky přenášejí točivý moment prostřednictvím magnetického pole bez mechanického dotyku hnací a hnané části, které mají jen vzájemnou elektromagnetickou vazbu. Spojky pracují bez tření, nevzniká u nich opotřebení a odpadá tedy i seřizování. Magnetické pole mezi hnací a hnanou částí spojky vytváří pružné spojení.

Zvláštní spojky
Do této skupiny patří spojky, které kromě normální funkce mají ještě některé další. Od spojek již uvedených se liší především svou funkcí a zařazením v hnací soustavě. K nejdůležitějším z nich patří spojky pojistné a rozběhové.
Pojistné spojky přerušují spojení mezi hřídeli při takovém přetížení stroje, při němž by se poškodilo hnací nebo hnané ústrojí. Nejjednodušší pojištění je střižným kolíkem. Kolík má takový průměr, aby se při překročení dovoleného zatížení přestřihl a přerušil spojení.

Pro přenos malých točivých momentů vyhovuje pojistná kuličková spojka, jejíž kuličky se při přetížení vysunou ze záběru.

Rozběhové spojky se samočinně zapínají v okamžiku, kdy počet otáček hnacího hřídele již dosáhl určité hodnoty. Tyto spojky nazýváme též odstředivé, poněvadž k vyvození potřebného tření slouží odstředivá síla. Polokruhovitá závaží ve spojce na obr. 185 způsobují tření vlivem odstředivé síly bez jakéhokoli převodu.



Související články:
Strojírenská teorie I.díl - Odolnost proti korozi (18.02.2005)

[Akt. známka: 2,18] 1 2 3 4 5

( Celý článek | Autor: Jaromír Valouch | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

Kalendář
<<  Srpen  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     
Počasí
webzdarma.cz

Copyright (c)2004 KOVOTECH VALOUCH, Valouch Jaromír, Hradecká 327, 569 02 Březová nad Svitavou
Tento web využívá jádra phpRS - redakčního systému.